Antonia Baehr

Antonia Baehr is a choreographer, performer, filmmaker and visual artist. Her works explore the fiction of the everyday and of the theatre, among other themes. She works together with various partners, frequently in the form of switching roles: from project to project, each artist alternately takes on the role of either guest or host. Baehr is the producer of the horse whisperer and dancer Werner Hirsch, the musician and choreographer Henri Fleur, the composer Henry Wilt and the aspirant New Music composer and ex-husband Henry Wilde.

www.make-up-productions.net

Silke Bake

Silke Bake lebt in Berlin und arbeitet als Kuratorin, Dramaturgin und Mentorin. In Zusammenarbeit mit Kolleg*innen, Künstler*innen und Institutionen entwickelt sie Programme sowie Gesprächs- und Researchformate im Bereich der Performing Arts.

Sie hat für verschiedene Festivals (u.a. Theater der Welt 1999) und Institutionen (u.a. TAT Frankfurt, Hebbel-Theater) gearbeitet und Programme für das Haus der Kulturen der Welt und die Akademie der Künste in Berlin, Kanuti Gildi Saal in Tallinn und Theaterformen Braunschweig/ Hannover realisiert.

In Wien war sie zunächst Dramaturgin am Tanzquartier Wien, dann full-time Mitglied des Kuratoriums für Off-Theater und Tanz der Stadt Wien (2002-06). Sie arbeitete als Dramaturgin und Projektleiterin für das IN TRANSIT Festivals am Haus der Kulturen der Welt 2007-09. Als freiberufliche Dramaturgin war sie in unterschiedlichste Projekte involviert, mit Anne Juren (F/A) und Claudia Bosse (D/A) arbeitete sie außerdem als künstlerische Managerin; als Mentorin und Lehrerin ist sie regelmäßig in ausbildenden Institutionen und Projekten tätig. Sie ko-kuratierte das biennale NU-Performance Festival On Hospitality im Rahmen des Europäischen Kulturhauptstadtprogramms Tallinn 2011 (mit P. Stamer), performace platform. body affects an den Sophiensaelen Berlin 2012 (mit B. Knaup). Mit einer Gruppe von Künstler*innen, Dramaturg*innen und Architekt*innen initiierte und realisierte sie das Raum-Performance-Projekt A Future Archeology in Berlin, Wien und Kairo in 2012/13 und zusammen mit Peter Stamer das Tanz-Erinnerungs-Erzählprojekt A piece you remember to tell – A piece you tell to remember in 2016/17. Gemeinsam mit unterschiedlichen Kolleg*innen entwickelt und realisiert sie diskursive Formate wie from dusk till dawn and further – eine 12-stündige Talkshow mit 24 Gästen bei ImpulsTanz Festival Vienna (mit P. Stamer), Visionärer Widerstreit sowie die seriellen Events Let’s talk about work (and life) (mit J. Lanteri) und Ecologies of practice (mit A. Chauchat, B. Knaup, S. Zacharias) – Talk & Practice-Formate an der Tanzfabrik Berlin/ Uferstudios. Silke war 2016 und ist 2018 künstlerische Leiterin für das bienale Programm Tanznacht Berlin. 

Aktuelle Publikation: How to collaborate? Questioning Togetherness in the Performing Arts, herausgegeben gemeinsam mit P. Stamer und Ch. Weiler, Passagen Verlag Wien 2016.

Martin Clausen

Martin Clausen is a Berlin based performer and director working at Hebbel Theatre, Sophiensaele, Vierte Welt, Tanzfabrik, radialsystem, Uferstudios, Theater an der Parkaue in and outside Berlin. As a performer he worked in different devising theatre groups, directors and choreographers like Gob Squad, Urban Lies, Nico & the Navigators, boesediva, Bairishe Geisha, Lubricat, post theater, SEE!, Santiago Blaum, and since 2015 at Theater Thikwa. Together with Angela Schubot he led the dance and theatre company TWO FISH (twofish.info) from 2000 to 2011 and continued his work as the company Martin Clausen und Kollegen at Hebbel Theatre Berlin. He studied Cultural and Theatre Studies at Humboldt Universty Berlin, and from 1999 to 2002 he trained to be a teacher of the Alexander Technique. Since 2008 he has been teaching devising theatre in text and movement at the Institut for Performative Arts and Education at HBK Braunschweig.

www.mclausenundkollegen.com

Dennis Deter

Dennis Deter ist gebürtiger Berliner und lebt und arbeitet als Dramaturg, Choreograf und Performer. Er studierte Philosophie und Neuere Deutsche Literatur an der Freien Universität Berlin und arbeitete mit verschiedenen Künstlern wie Gui Garrido, Begüm Erciyas und dem White Horse Kollektiv. Mit der internationalen Performance-Band John The Houseband tourt er seit sechs Jahren europaweit und spielt Bass im Rock-Trio Kala Brisella.

www.determueller.com

Igor Dobričić

Igor Dobričić studied dramaturgy at the Academy of Dramatic Arts in Belgrade, (former) Yugoslavia and attended Master of Theatre at DasArts in Amsterdam, Netherlands.

He is working internationally as a dramaturg and artistic advisor, collaborating with a number of choreographers/makers (Nicole Beutler, Keren Levi, Guillaume Marie, Christina Ciupke, Jeremy Xido, Alma Sodeberg, Meg Stuart a/o). In a role of a teacher and a mentor he has a long term engagement with the Amsterdam School for New Dance (SNDO) Amsterdam Master of Choreography (DasDance), Amsterdam Master of Theatre (DasTheatre) and Choreographic Centre Hamburg (K3). From 2010 onwards he is also developing his own performative research project under the title TableTalks. During the last 7 years TableTalks is hosted and presented in Amsterdam, Berlin, Stockholm, Cairo, Sao Paulo and Vienna.

His long standing professional interests lie in the practice based exploration of parameters of a live event that exist in-between different fixed contexts (theatre and visual arts, professional and non professional status, individual and group work, aesthetics and ethics).

Diego Gil

Diego Gil is a choreographer, performer and philosopher that studied in Amsterdam at the School for New Dance Development (BA), Das Choreography (MA) and recently became a PhD candidate at the Interdisciplinary Humanities program of Concordia University in Montreal.

His current research focus in the exploration of sense perception inseparably from non-sensuous perception (a Whiteheadean concept that gives account of the anticipating concerns of perception beyond the actual body senses and beyond metric time) and on the development of a dramaturgy of affective signs (a concept developed through Deleuze, Guattari and Massumi theories on the signs of the events of change). His aim is to think alternative spaces for research creation for the performing arts.

At the moment he works at the Sense Lab (A laboratory for thought in motion directed by Erin Manning) organizing the ‘Schizo-somatic’ workshop series’ – inspired by the alternative psychology of Felix Guattari – and the ‘Minor Gesture exhibition’ as part of the Immediations Project: Art-Media- Event, across Canada, Europe and Australia.

www.diego-gil.com

Lina Gómez

Lina Gómez, in Kolumbien geboren, lebt und arbeitet als Choreografin und Tänzerin in Berlin. Sie studierte Tanz und Theater in São Paulo und MA Choreografie am HZT Berlin. Vor kurzem wurde ihre choreografische Forschung mit der Einstiegsförderung 2017 des Berliner Senats unterstützt. 2008 war sie Mitgründerin der Kompanie Aberta de Dança in São Paulo und wirkte dort als Choreografin und Performerin. Als Tänzerin und Performerin arbeitet Lina u.a. mit Yoshiko Chuma, Tino Sehgal, Edson Fernandes und Jorge Garcia.

www.linapgomez.com

Zoë Knights

Zoë Knights has performed dangling under helicopters high above the alps, danced alongside laamas in zoos, recorded vocals for award-winning electronic bands and a capella choirs, danced for royalty, toured with contemporary dance companies, and many more wild, wacky and obscure things. Zoë trained in Australia in performing arts, and in Europe in contemporary dance and choreography. She has worked extensively, as a choreographer, dancer, vocalist, both in her own work and that of others including Martin Nachbar, Brice Leroux, Jana Unmüssig, Mia Lawrence, Krystina Lhotakova, Lito Walkey, Cabula6, and LawineTorren. Zoë has created work in a wide spectrum of settings, ranging from stage and site-specific, large-scale outdoor productions, installation, opera, video a.o. and received various prizes for both her choreographic and vocal work. Zoë has worked as a guest professor in the dance dept. at UNM, Albuquerque, and regularly teaches professional classes in contemporary dance, choreography and composition, and mentors/advises BA and MA level students. She continues to perform with other creators and to explore other fields of presentation. Zoë’s more recent choreographic work has dealt with the abstraction of non-dance movement into a choreographic form. She is currently exploring how voice, sound and language emerge from the body.

www.zoeknights.com

Xavier Le Roy

Xavier Le Roy holds a doctorate in molecular biology from the University of Montpellier, France, and has worked as artist since 1991. Since 2018 works as Professor at the Institute for Applied Theater Studies in Giessen (Germany). He has performed with diverse companies and choreographers. From 1996 to 2003, he was artist-in-residence at the Podewil in Berlin. In 2007-2008 he was “Associated Artist”at Centre Chorégraphique National de Montpellier, France. In 2010 Le Roy is an Artist in Residence fellow at the MIT Program in Art Culture and Technology (Cambridge, MA). In 2012, he begins a 3 years residency at Théâtre de la Cité Internationale, Paris. Through his solo works such as « Self Unfinished (1998) » and « Product of Circumstances (1999) », he has opened new perspectives in the field of choreography.

At the same time, he initiated projects exploring the modes of production and collaboration in group works: „E.X.T.E.N.S.I.O.N.S.“ (1999-2000), „Project“ (2003) and „6 Months 1 Location“ (2008).

His works such as the soli „Le Sacre du Printemps“ (2007), „Untitled“ (2014), the group piece „low pieces“ (2011), and works for exhibition spaces such as „production“ (2011) created together with Mårten Spångberg, „Untitled“ (2012) for the exhibition 12 Rooms, „Retrospective“ first realized in 2012 at the Tapiès Foundation-Barcelona, „Temporary Title, 2015“ created at Sydney in the frame of John Kaldor Public Art Project or „For The Unfaithful Replica“ (2016) in collaboration with Scarlet Yu at CA2M Madrid; produce situations that explore the relationships between spectactors / visitors / performers and the production of subjectivities.

His works produce situations that question, the relationships between spectators/visitors and performers and are attempt to transform or reconfigure dichotomies such as: object / subject, animal / human, machine / human, nature / culture, public / private, form / unform.

In 2017, together with Ensemble Issho Ni they create for the Ensemble Modern in Frankfurt: the exhibition „Haben Sie „Modern“ gesagt?“, and he developped, together with Scarlet Yu, „Still Untitled“, a work for public spaces commissioned by Skulptur Projekte Münster 2017.

http://www.xavierleroy.com

Sergiu Matis

In letzter Zeit hört man Sergiu Matis des Öfteren: “Ich liiiiebe das Tanzen!”, sagen und dabei jegliche Ironie vermeiden – was ihm nicht leicht fällt. Diesen Enthusiasmus hat er in den letzten drei, vier Jahren, als es ihm gelang durch eine Methode, eine bestimmte Denkweise, die er selbst den “sichtbar denkenden Körper” nennt, wiedergefunden. Sein Körper wurde schon sehr früh von klassischer Balletttechnik im frisch gebackenen postkommunistischen Rumänien “verseucht”. Ohne zuviel darüber nachzudenken, verliebte er sich 

in die Art von Disziplin, Präzision und Virtuosität, die damals von russischen Ballettlehrern nach Rumänien gebracht wurde. All dies, eigentlich fast alles, was mit Ballett zu tun hatte, bot genau die Angriffsfläche für spätere Ab- und Auflehnung dagegen. Sergiu fragt sich oft, welche Art von Tanz er ausüben würde, wäre er nicht mit 18 Jahren von Rumänien nach Deutschland gegangen oder hätte er ein Stipendium der Ballett Akademie in Kiew angenommen, 

als er 10 Jahre alt war. In genau dieser alternativen Realität würde er jetzt wahrscheinlich mit klassischen Ballettkompagnien arbeiten und dort versuchen, den klassischen Stil neu zu sortieren und parallel dazu seinen eigenen Stil
zu entwickeln und dabei die Gegebenheiten der Institution nutzen und diese gleichzeitig unterwandern. Aber jetzt sucht er nach einer neuen Virtuosität,
lernt von Machinen, vermengt Fragmente aus der Geschichte, springt und fegt durch die Archive – sowohl durch die persönlichen als auch die der westlichen Tanzgeschichte. Er liebt es mit der englischen Sprache als performativem Text, Bedeutung und Ideen zu choreografieren. Dabei flirtet er auch mit Poesie und Theorie, gemixt mit einer Prise intuitiver Schweinereien und groovender Klänge. Für Sergiu tanzt die Stimme mindestens genauso wie der Körper. 

www.sergiumatis.com

Sheena McGrandles

Sheena McGrandles born in Northern Ireland, graduated with a BA in Dance Theatre from Laban Center, London (2007). From 2008-2009 she was an artist in resident at Daghdha Church, Limerick Ireland, receiving a ‘Choreographic Bursary Award’ from the DanceHouse Dublin for her choreographic works. With a scholarship from Studienstiftung des deutschen Volkes in 2012 she completed her MA in Solo/Dance/Authorship at HZT/UdK, Berlin. In 2013 Sheena was selected for the 8month residency in Kampnagel Hamburg “K3” in which she developed the work ‘true balls’. She has been the recipient of the ‘travel and training’ grant from the Irish Arts Council for research projects in (2013, Vienna and 2015 San Francisco). Sheena is also a dance web scholarship holder attending in 2013.  She has received production grants from the city of Berlin and commissions from the festival Tanznacht to create the work BOUNTY (2016) with Claire Vivianne Sobottke. From 2013-2017 she was artistic research associate at the BA “Dance, Context, Choreography” and MA SoDA at HZT Berlin. Sheena is currently Artistic Director of Agora Collective, Berlin’s Center for Contemporary Practices in Berlin and continues to make and tour her own work and collaborate with others.

www.sheenamcgrandles.com

Juli Reinartz

Juli Reinartz arbeitet in Stockholm und Berlin. Nach ihren Masterabschluss 2013 erhielt sie eine Residenz an der Königlichen Kunstakademie Stockholm, in der sie zum Konzertformat, Musik und Kollektivität forschte. Die dort entstandenen Stücke ‚We are not in this together yet‘ und ‚Atlantic‘ wurden in diversen europäischen Spielstätten gezeigt. ‘You said you’d give it to me – soon as you were free’ hatte 2016 Premiere und die Zusammenarbeit ‘Tanzabend 4’ mit Theater Thikwa setze die Recherche zu Cyborgfeminismus 2017 fort.

www.julireinartz.org

www.julireinartz.org

Julia Rodríguez

Julia Rodríguez is a Mexican-born artist that lives and works between Berlin and Mexico City.  Her artistic practice is situated within the performing arts  field and unfolds in various environments. In her current work, she explores the gap between word and meaning, the politics of expectation, and the spaces between desires and routines. She choreographs speeches, situations, objects and dances. Furthermore she develops projects with other artists both as a collaborator and as a performer.

Angela Schubot

Angela Schubot ( Berlin)  ist Tänzerin, Künstlerin, Forscherin und Choreografin. Sie macht Solo-Arbeiten, zuletzt die Trilogie „Körper ohne Macht“ ( 2015) und ist Gründerin der ehemaligen Gruppe TWO FISH (2000-2012) zusammen mit Martin Clausen und arbeitet seit 2009 mit Jared Gradinger an Stücken, die um die Entgrenzung des Körpers und zuletzt Pflanzenbewusstsein kreisen und arbeitete mit und für Margret Sara Gudjonsdottir von 2011-2015 und mit Robert Steijn 2016. Neben ihren regelmässigen Kollaborationspartnern ist sie zutiefst beeinflusst von Rosalind Crisp und Benoît Lachambre. Schubot  unterrichtet movement research und coacht u.a. an der DOCH/University of Dance and Circus in Stockholm, ImPulsTanz Wien, HZT-Berlin und SMASH Berlin. Sie entwickelt einen Körper-Zustand in Resonanz mit dem inneren Fliessen in ihrem Körper und der Welt, ein Interesse, welche ihre Fascia- Ausbildung vertieft hat und sich intensiviert hat durch die Arbeit mit Heil-Ritualen und Pflanzenbewusstsein.

Claire Vivianne Sobottke

Claire Vivianne Sobottke versteht ihre Arbeiten als Ort des Widerstands, an dem Normen des Sehens und Denkens hinterfragt werden können. Sie studierte Schauspiel an der UdK Berlin, begann aber schon bald im Bereich der Performance und des Tanzes zu arbeiten. 2013 erhielt sie das danceWEB-Stipendium des ImPulsTanz Festivals Wien. 2014/15 erarbeitete sie zusammen mit Tian Rotteveel „golden game“. Ausgehend von dem Begriff des „Ungezähmten“ erkundet das Stück die explosiven Zustände und Körper von Kindern an der Grenze zum ungebändigten Wilden. Die Stimme im Gesang oder beim Sprechen als Quelle für Bewegung ist der Ansatz ihrer aktuellen Arbeit, die 2016 am Tanzhaus Zürich und PACT Zollverein Essen zu sehen sind. 2016 gründete sie die interdisziplinäre Plattform „Amazonas“ zur Unterstützung junger Berliner Künstlerinnen und arbeitet an einer persönlichen Interpretation von Mary Wigmans „Witch Dance“. Sie hat u.a. mit Künstler*innen wie Meg Stuart/Damaged Goods, Tino Sehgal, Tian Rotteveel, Karol Tyminski, Institutet, Christoph Winkler, Theo Solink, Miriam Horwitz, Gaëtan Rusquet, Johannes Schmit, Jule Flierl zusammengearbeitet.

Peter Stamer

Peter Stamer is a theatre maker in the context of contemporary performing arts who shows his work in an international context. In his projects he is interested in exploring conditions for discursive and physical empowerment within given performative, social and narrative apparatuses. Next to his theatre projects, Peter teaches and gives workshops at various art institutions in Europe.

http://peterstamer.com